علل بی‌ علاقگی دانش‌ آموزان به زبان انگلیسی – سیده یاسمن عارفی پور

علل بی‌ علاقگی دانش‌ آموزان به زبان انگلیسی :

مقدمه

بی‌ علاقگی دانش‌ آموزان به زبان انگلیسی علل مختلفی دارد که بخش اصلی آن مربوط به مدارس و سیستم ناکارآمد آموزش رسمی است. یکنواختی کلاس های درس، معلم محور بودن کلاسها ، عدم استفاده از تکنولوژی در تدریس زبان انگلیسی، نادیده گرفتن اهمیت شنیدن و تماشای فایل های آموزشی، از جمله مهمترین دلایل بی علاقگی دانش‌ آموزان به زبان انگلیسی هستند. مشارکت معلمان زبان انگلیسی، مدیریت مدارس، والدین و خود دانش‌آموزان می تواند در نهایت منجر به رفع مسائل موجود شده و یادگیری بهینه را حاصل کند.

 

چرا بعضی دانش آموزان به زبان انگلیسی علاقه ندارند؟

یادگیری زبان انگلیسی برای بعضی از دانش‌ آموزان کشورمان آسان نیست. زبان انگلیسی در کشور ما به عنوان زبان دوم تدریس می‌شود در صورتی که اهمیت این زبان در سراسر جهان، به عنوان زبان بین‌المللی بسیار زیاد است. دانش‌آموزان ایرانی با وجود آنکه می‌دانند در آینده به شدت به زبان انگلیسی نیاز دارند باز هم یادگیری زبان انگلیسی را به هر دلیلی به تعویق می‌اندازند.

تا به حال به این قضیه توجه کرده‌اید که چرا دانش‌آموزان در کلاس درس زبان انگلیسی مدرسه، بازدهی خوبی ندارند اما در کلاس‌ های زبان آموزشگاهی، با علاقه حاضر شده و فعالیت کلاسی خوبی از خود نشان می‌دهند؟ حتی بسیاری از دانش‌آموزان، برای رفتن به کلاس‌های زبان آموزشگاهی داوطلب شده و تکالیف خود را به درستی و با دقت انجام می‌دهند اما همین دانش‌آموزان برای درس زبان انگلیسی در مدرسه، اشتیاقی ندارند.

تجربه‌ کلاس زبان انگلیسی آموزشگاهی، برای بسیاری از دانش‌آموزان جذاب بوده و باعث می‌شود که آن‌ها به درس زبان انگلیسی علاقه‌مند شوند. با مقایسه‌ای سطحی بین کلاس زبان آموزشگاهی و مدرسه، تفاوت های موجود و خلاءهای سیستم آموزشی رسمی و دولتی، نمایان می‌شوند.

از نشانه‌های بی‌ علاقگی دانش‌ آموزان به زبان انگلیسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ساعت درس زبان انگلیسی، از خود علاقه‌ای نشان نمی‌دهند، خسته و کسل هستند
  • فقط گوش می‌دهند و گاهی یادداشت می‌کنند
  • تمرین صحبت کردنشان به تکرار لغات پایان هر درس و روخوانی از روی متن هر درس خلاصه می‌شود
  • تمرینات کتاب را به تنهایی نمی‌توانند انجام دهند
  • مهارت شنیداری خوبی ندارند و در ساخت و بیان ساده‌ترین جملات مشکل دارند
  • نمره های کلاسی و مستمر اغلب دانش‌آموزان رضایت‌بخش نیست

مهمترین علل بی‌ علاقگی دانش‌ آموزان به زبان انگلیسی

  1. ناکارآمدی سیستم آموزشی

این عنوان جامع و فراگیر است و عوامل فرعی بسیاری را در بر می‌گیرد. به طور مثال روش‌های منسوخ شده‌ی تدریس، عدم استفاده از تکنولوژی، یکنواختی کلاس‌های درس، معلم محور بودن کلاس‌ها و عواملی از این قبیل، از مهمترین عوامل بی‌علاقگی دانش‌آموزان به زبان انگلیسی است.

  1. استفاده از روش‌های منسوخ شده‌ تدریس

روش جزوه‌ نویسی در تدریس گرامر، روخوانی متن همراه با صدای معلم، امتحان و نمره، از روش‌های منسوخ شده‌ی تدریس زبان انگلیسی است.

  1. عدم استفاده از تکنولوژی
  2. یکنواختی کلاس درس
  3. معلم محور بودن کلاس‌ها
  4. کتاب‌های درسی
  5. ساعات درسی محدود در برنامه‌ی هفتگی

ساعت تعیین شده برای درس زبان انگلیسی در طول برنامه‌ی هفتگی، بسیار محدود است و اجازه‌ی فعالیت‌های خارج از درس، تشویقی و کمک آموزشی را به معلم نمی‌دهد. افزایش ساعت درس زبان انگلیسی در برنامه‌ی هفتگی از وطایف سازمان آموزش و پرورش است.

  1. عدم درک درستی از اهمیت زبان انگلیسی

واضح است انسان در یادگیری  چیزی اشتیاق نشان می دهد که برایش مفید و کاربردی باشد. دانش‌آموزان به یادگیری زبان انگلیسی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند، چون هنوز از اهمیت و کاربرد این زبان، در زندگی آینده‌ی خود آگاهی ندارند. بنابراین لازم است قبل از شروع تدریس زبان انگلیسی، برای دانش‌آموزان پایه‌ی هفتم، اهمیت و کاربرد این زبان، تشریح و تفهیم شود. آن دسته از دانش‌آموزانی که یادگیری زبان انگلیسی را، امری اجباری می‌پندارند، با آگاهی از اهمیت این زبان در آینده‌ی تحصیلی و شغلی خود، به یادگیری آن علاقمند خواهند‌شد.

نویسنده : دبیر محترم زبان انگلیسی ، سیده یاسمن عارفی پور

تأیید کننده مطلب : مدیریت محترم آموزشگاه ، نجمه مدبری


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20